Een monument als splijtzwam: hoe een oorlogsmonument bijdroeg aan het uitbreken van de Troubles

 Jaargang 38, nr. 2    10 minuten    Door Janneke Rem, Nederlands

Eén monument, twee conflicten: “Er werd een nationale identiteit opgebouwd, waarbij maar een selectief deel van de geschiedenis werd gepromoot.”


Een standbeeld kan er onschuldig uitzien in het oog van de toeschouwer, maar er kan meer zijn dan je op het eerste gezicht zou denken. In dit artikel laat Janneke Rem het verband zien tussen een monument voor de Eerste Wereldoorlog en een tijd van terreur in Noord-Ierland, de Troubles. Hoe illustreert dit standbeeld de kloof tussen katholieke nationalisten en protestantse unionisten?

Janneke Rem is 24 jaar oud en woont momenteel in Utrecht. Haar passie is altijd geschiedenis geweest, wat ze kan uitdragen in haar master Cultuurgeschiedenis en Erfgoed. Sinds kort heeft ze haar niche gevonden: de manier waarop erfgoed kan bijdragen aan conflicten, maar ook aan het opbouwen van vrede.

Beeld bovenaan: Diamond War Memorial, 2022. Bron: Janneke Rem.

Lees verder

  • Albert van der Zeijden, ‘Erfgoedwijs omgaan met geschiedenis.’ Historisch Tijdschrift Aanzet 34, nr. 3 (september 2019): 6-9.
  • Marin Kuijt, ‘Monumentale apathie: Postkoloniale omgang met erfgoed op Curaçao.’ Historisch Tijdschrift Aanzet 33, nr. 3 (september 2018): 4-9.

Lees ook