Producing punk: The story of the anarchy shirt in the context of consumer culture and British punk in the 1970s

 Jaargang 38, nr. 3    10 minuten    Door Merlijn Barkema, Engels

De geschiedenis van het ‘anarchy shirt’: “Commodification and consumption were always part of the punk subculture.”


Wat hebben modeontwerpster Vivienne Westwood, kunstenaar en producent Malcolm McLaren en de bandleden van de Sex Pistols met elkaar gemeen? Zij zijn de centrale figuren in de Londense punkcultuur van de jaren zeventig. In dit artikel gebruikt Merlijn Barkema het door Westwood en McLaren ontworpen en door de Sex Pistols gedragen ‘anarchy shirt’ als knooppunt om te bestuderen hoe en waarom elementen uit de punkcultuur en de commercialiteit samenkwamen in het maken en dragen van het beroemde shirt.

Merlijn Barkema is research masterstudent History aan de Universiteit Utrecht. Ze heeft een brede interesse in cultuurgeschiedenis, waaronder geschiedenissen van activisme, dieren, mode en het lichaam. Momenteel schrijft ze haar masterscriptie over de geschiedenis van geleidehondenscholen in Duitsland en Nederland.

Beeld bovenaan: Tekening gebaseerd op het ‘anarchy shirt’ dat te zien is in The Metropolitan Museum in New York. Door Marissa van de Kreke.

Lees ook