Innocent Manipulation: Animation Propaganda in the Second World War

 Jaargang 39, nr. 2
10 minuten
Door Emma Rademaker, Engels

Een diepgaand onderzoek naar het gebruik van tekenfilms voor kinderen als propagandamiddel in de Tweede Wereldoorlog, door nazi-Duitsland en Sovjet-Rusland.


In dit artikel onderzoekt Emma Rademaker de wereld van de animatiepropaganda in de Tweede Wereldoorlog. Ze richt zich op de Sovjet-Unie en nazi-Duitsland en gebruikt Ian Kershaw’s concept van ‘(non-)interventionisme’ om de twee te vergelijken en te contrasteren. Het artikel geeft ook een korte geschiedenis van de animatiefilm in deze twee landen.

Emma Rademaker, geboren in Schotland, kreeg een liefde voor geschiedenis door het bezoeken van Vikingplaatsen, het bewonderen naar Mary, Queen of Scots en het kijken naar Horrible Histories. Ze ontdekte haar passie voor cultuurgeschiedenis en kunst tijdens haar bachelor en doet momenteel de master Comparative Arts and Media aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Beeld bovenaan: Hitler en Goebbels bij de première van de film Olympia, 20 april 1938. Bron: Österreichische Nationalbibliothek