Jaargang 38, nr. 2 4 minuten Door Anna Haima en Doris van Wijk, Nederlands
Een historicus in de praktijk: “Docent zijn is zeker anders dan op een suf kantoor rapporten invullen, vertelt Wessel. Het is een combinatie van lesgeven en opvoeden.”
Wessel Pil loopt rustig de trappen op van de middelbare school waar hij werkt. We komen terecht in de docentenkamer, waar een gezellige sfeer hangt. Voordat het interview begint, maakt de docent nog even een kopje thee. ‘Mensen zeiden vroeger al tegen mij: “O, jij wordt later docent!”, maar dat wilde ik toen echt niet.’ Wessel vertelt het lachend. Nu werkt hij al zeventien jaar lang op het Montessori Lyceum Rotterdam als geschiedenisdocent.
Anna Haima is eerstejaarsstudent geschiedenis en gaat volgend jaar de specialisatie ‘De macht van cultuur’ volgen. Haar interesse ligt dan ook bij gender geschiedenis en het beeld van seksualiteit door de jaren heen.
Doris van Wijk heeft net haar eerste jaar van de studie Geschiedenis afgerond en gaat volgend jaar beginnen aan de specialisatie ‘Conflict, geweld en veiligheid’. Haar interesses liggen voornamelijk bij moderne geschiedenis, waarin politieke en Aziatische geschiedenis er voor haar uitspringen.
Beeld bovenaan: Wessel Pil met leerlingen. Bron: Wessel Pil.
Lees verder
- Daan Wegener, “Leiderschap en de Universiteit.” Historisch Tijdschrift Aanzet 34, nr. 2 (juni 2019): 57-58.
- Paula Hendrikx en Jelle Wassenaar, “Geschiedenis als Toekomst: Van vakidioot tot onderwijsfanaat.” Historisch Tijdschrift Aanzet 29, nr. 1 (december 2013): 18-21.